Супровід бізнесу обов’язково жадає встановлювати зв’язки: з людьми та/або компаніями. При встановленні таких зв’язків головним чинником є довіра та впевненість в тому, що такі зв’язки в подальшому не нашкодять репутації компанії.

Але, час від часу, з різних причин в бізнесі можуть виникати конфліктні ситуації чи спори, які можуть зароджуватись як при створенні бізнесу так і в продовж його розвитку та існування.

Сьогодення в бізнес середовищі пропонує нам для врегулювання конфліктів як класичні шляхи – судові процеси, так і альтернативний процес – медіацію.

Вже більше ніж 20 років у багатьох країнах світу однією із найпопулярніших форм врегулювання конфліктів є медіація – процедура досудового та позасудового вирішення спору/конфлікту.

Досить поширено та успішно даний вид позасудової практики почав застосовуватися в США. Сьогодні медіація широко використовується у таких державах, як Австралія, Австрія, Великобританія, Канада, Китай, Німеччина, Норвегія,  а також  Франція та інші держави ЄС.

В Україні транснаціональні компанії, знаючи із західного досвіду великі переваги застосування процедури медіації також із задоволенням використовують її як метод альтернативного вирішення спорів.

Отже, медіація (англ. mediation – посередництво) — вид альтернативного конфіденційного врегулювання спорів, метод вирішення спорів із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації і проаналізувати конфліктну ситуацію таким чином, щоб вони самі змогли обрати той варіант рішення, який би задовольняв інтереси і потреби усіх учасників конфлікту.

Медіатор допомагає сторонам провести переговори таким чином, щоб укласти максимально вигідну для всіх угоду. Медіатор не зацікавлений в результаті операції і виконує здебільшого функцію сприяння сторонам, при цьому виявляючи і згладжуючи відмінності їх переговорного стилю, нагадуючи про наявність важливих для кожної зі сторін аспектів угоди, створюючи і підтримуючи атмосферу довіри. Під час такої медіації народжуються нові відносини, скріплені позитивними емоціями від домовленості і детальним опрацюванням інтересів, які можуть бути реалізовані тільки в медіації.

Медіацію в бізнесі можна розділити на два основні напрямки, в кожному з яких дотримується правило Конфіденційності:

а) Комерційна медіація – процес вирішення спорів у сфері господарських правовідносин, корпоративного управління та інші, між сторонами, які не підпорядковані одна одній.

б) Медіація в організації – процес вирішення конфліктів, в якому сторони – представники однієї органіації.

Дужу вдало  розділяє медіацію в бізнесі один із британський дослідників, а саме на: «медіацію спору» і «медіацію угоди».

Медіація спору – застосовується у тих випадках, коли конфлікт уже виник.

Медіація угоди – застосовується, на етапі, коли конфлікту не існує, з метою уникнення його виникнення в майбутньому.

«Хто володіє інформацією, той володіє світом», –  колись сказав Уїнстон Черчілль.

На сьогоднішній день, судові процеси – це дорого, довготривало і головне – не конфіденційно, адже кожне рішення суду, після судового процесу, можна віднайти у відкритих джерелах на офіційних сайтах, таких як: reyestr.court.gov.ua. Незалежно від того, скільки мине часу, після публікації такого рішення у відкритих джерелах, воно завжди, незмінно залишатиметься у відкритому доступі й буде доступне в разі пошуку такої інформації.

Головною перевагою медіації, а також її відмінністю від інших альтернативних методів вирішення конфліктів, є спрямованість медіації на збереження конфіденційності та партнерських стосунків між конфліктуючими сторонами й можливість для подальшого продовження співпраці між ними.

На відміну від судового процесу, медіація – процес цілковито конфіденційний, що і являє собою одну з переваг даного альтернативного вирішення спору.

А й насправді, інформація у сучасному світі – це основний стратегічний ресурс.

Чи буде негативною інформація про можливого майбутнього контрагента, з огляду на те, що всі спірні питання вирішуються ним в судових процесах, а в подальшому доступні для усіх? Чи потрібен Вашій компанії такий котрагент? Чи є у Вас потреба, у разі виникнення з таким контрагентом конфлікту, виставити на загал її вирішення, адже це може призвести до серйозних негативних наслідків – зменшення довіри та зниження репутації в бізнес-середовищі як в Україні так і за її межами?

03 листопада 2016 р. Верховною Радою України було прийнято в першому читанні проект Закону України «Про медіацію». Одними з переваг проекту Закону України «Про медіацію» є можливість використовувати інститут медіації в господарських спорах з нерезидентами, а також те, що серед визначених осіб, які не підлягають допиту як свідки – медіатори (неможна допитувати медіатора – про інформацію, що стала їм відома під час проведення медіації).

Отже, забезпечення інформаційної безпеки компаній при вирішенні конфліктів є вельми актуальною проблемою, а тому пропонуємо Вам скористатись можливістю запобігання (медіація угоди) та врегулювання (медіація спору) конфліктів/спорів альтернативним шляхом в Центрі медіації при КТПП, який створено 30 травня 2014 року з метою надання допомоги бізнесу київського регіону у вирішенні спорів шляхом застосування проведення процедури медіації.

На даний момент Центр медіації при КТПП налічує близько 20 практикуючих бізнес-медіаторів – фахівців, які пройшли повний курс підготовки за навчальною програмою «Бізнес–медіатор ТПП», яка змістовно та за своїм обсягом відповідає стандарту німецького Федерального об’єднання МЕДІАЦІЯ (БМ) та отримали міжнародновизнаний Сертифікат Академії м. Вестергам ТПП Мюнхену і Верхньої Баварії (ФРН).

Лавренюк Вадим
Юрист
Сертифікований  бізнес-медіатор ТПП,  Центр  медіації КТПП